Registrering av uppehållsrätten för EU-medborgare
Du måste ha en grund för din vistelse i Finland. Grunden kan vara arbete, yrkesutövning, studier, en familjemedlem som är bosatt i Finland eller tillräckliga medel.
Om du avser att bo i Finland längre än tre månader, måste du registrera din uppehållsrätt hos Migrationsverket (Maahanmuuttovirasto). Du ska lämna in din ansökan inom tre månader efter din ankomst till Finland.
Registreringen hos Migrationsverket är inte samma sak som registreringen av din bosättningsort i befolkningsdatasystemet hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (Digi- ja väestötietovirasto). Om din sammanhängande vistelse i Finland är kortare än tre månader behöver du inte registrera vistelsen hos Migrationsverket. Vistelsetiden på tre månader räknas alltid från det att du varit utanför Finlands gränser.
Läs mer om förutsättningarna på sidan EU-medborgare.
Hur ansöker jag?
Handläggning av ansökan om registrering av uppehållsrätt är avgiftsbelagd. Om du gör ansökan på en pappersblankett kan du betala avgiften vid Migrationsverkets tjänsteställe. Om du gör ansökan via webbtjänsten Enter Finland kan du betala avgiften i Enter Finland eller vid Migrationsverkets tjänsteställe.
Ansök om registrering av uppehållsrätten för EU-medborgare i tjänsten Enter Finland:
- Fyll i ansökningsblanketten och bifoga erforderliga bilagor.
- Besök Migrationsverkets tjänsteställe, du måste styrka din identitet och visa upp originalexemplaren av ansökningsbilagorna. Ta med dig ett giltigt ID-kort eller pass.
- Du ska besöka tjänstestället inom tre månader efter att ha gjort ansökan. Du måste boka en tid på tjänstestället i förväg. Boka tiden via Migrationsverkets elektroniska tidsbokningssystem.
- Kom ihåg att regelbundet kontrollera ditt Enter Finland-konto. Om det behövs ytterligare utredningar för din ansökan, kommer detta att meddelas via ditt Enter Finland-konto. Du får också ett meddelande när beslutet är klart.
Om du inte kan eller inte vet hur du ska göra ansökan på internet:
- Skriv ut registreringsansökan på Migrationsverkets webbplats och fyll i den i förväg. Lämna in din ansökan inom tre månader efter din ankomst till Finland.
- Boka en tid på Migrationsverkets tjänsteställe i det elektroniska tidsbokningssystemet. Du måste boka en tid på tjänstestället i förväg.
- Ta med dig den ifyllda registreringsblanketten, ett giltigt ID-kort eller pass och erforderliga bilagor.
Om du har en grund för din vistelse i Finland och förutsättningarna för vistelsen uppfylls, får du ett intyg över registreringen från Migrationsverket. Registreringen av uppehållsrätten gäller tillsvidare.
När du har bott i Finland lagligt och utan avbrott i fem år, kan du ansöka om permanent uppehållsrätt för EU-medborgare. Permanent uppehållsrätt för EU-medborgare ansöks separat från Migrationsverket.
Finsk personbeteckning (Suomalainen henkilötunnus)
Om magistraten registrerar din uppehållsrätt, registreras dina personuppgifter automatiskt även i befolkningsdatasystemet. Du får samtidigt en finsk personbeteckning och en hemkommun.
Du kan få en finsk personbeteckning också på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe och på vissa skattebyråer.
Läs mer på InfoFinlands sidor Registrering som invånare och Hemkommun i Finland.
På InfoFinlands sida Flytt till Finland, komihåglista hittar du nyttig information om allt som du ska ta hand om när du flyttar till Finland.
Vad behövs för registreringen?
Arbetstagare eller företagare
Din uppehållsrätt kan registreras om du är anställd eller har ett eget företag i Finland.
Du måste bifoga åtminstone följande dokument till din ansökan:
- Giltigt ID-kort eller pass
- Giltigt anställningsavtal (om du har ett jobb)
- En utredning över företagsverksamheten (om du är egenföretagare)
Studerande
Din uppehållsrätt kan registreras om du studerar vid en läroanstalt som är godkänd i Finland.
Du måste bifoga åtminstone följande dokument till din ansökan:
- Giltigt ID-kort eller pass
- Närvarointyg (intyg över att du är studerande vid en läroanstalt som är godkänd i Finland)
- Intyg över att du förfogar över tillräckliga medel för dig själv och dina familjemedlemmar
Familjemedlem till EU-medborgare
Din uppehållsrätt kan registreras om en familjemedlem till dig, som är EU-medborgare, bor stadigvarande i Finland.
Du måste bifoga åtminstone följande dokument till din ansökan:
- Giltigt ID-kort eller pass
- Äktenskapsintyg
- En utredning över att ni har bott tillsammans i två år eller har gemensam vårdnad om ett barn, om du är i ett samboförhållande
- Barnets födelseattest om du har vårdnaden om ett barn
- En utredning över grunden för att den person som ansöker om familjeförening vistas i Finland.
Om du är någon annan anhörig ska du bifoga följande bilagor till ansökan:
- Intyg om att du behöver att någon tar hand om dig, exempelvis ett dokument om ditt hälsotillstånd, ditt hjälpbehov och om ekonomiskt stöd som du fått från en anhörig. Du kan dessutom skicka in en utredning av ditt boende tillsammans med din anhöriga i landet som du kommer från.
- Ett dokument om familjerelationen (om intyget har utfärdats av något annat land än ett nordiskt land eller ett EU-land, måste det legaliseras).
Tillräckliga medel
Om din uppehållsrätt inte kan registreras på någon av de ovan nämnda grunderna kan du ansöka om registrering om du har tillräckliga medel för din försörjning i Finland. Tillräckliga medel är också en grund.
Du måste bifoga åtminstone följande dokument till din ansökan:
- Giltigt ID-kort eller pass
- En utredning över att du har tillräckliga medel för din försörjning i Finland.
Se närmare anvisningar på Migrationsverkets webbplats.
Familjemedlem till en finsk medborgare
Om du är familjemedlem till en finsk medborgare ska du fylla i bilagan om utnyttjande av en finsk medborgares rätt till fri rörlighet. Utnyttjande av rätten till fri rörlighet innebär att din familjemedlem som är finsk medborgare har bott i ett annat EU-land eller ett land som jämställs med ett EU-land i minst tre månader utan avbrott. Under denna tid ska personen ha levt familjeliv med dig.
Uppehållskort för en familjemedlem till en EU-medborgare
Om du inte själv är medborgare i ett EU-land, Liechtenstein, Schweiz, Norge eller Island, men du avser att flytta till Finland för att bo hos en familjemedlem som är EU-medborgare, måste du ansöka om uppehållskort för en familjemedlem till en EU-medborgare.
Du kan ansöka om uppehållskortet elektroniskt via e-tjänsten Enter Finland eller på Migrationsverkets tjänsteställe. Handläggning av ansökan om uppehållskort är avgiftsbelagd.
Du måste bifoga åtminstone följande dokument till din ansökan:
- Giltigt pass
- Ett högst sex månader gammalt passfoto som är i enlighet med polisens anvisningar om passfoto eller en bildkod från fotografen
- Äktenskapsintyg
- Registreringsintyget för den EU-medborgare, med vem du kommer till Finland
- Utredning över släktskapsförhållandet (barn till EU-medborgaren eller andra släktingar som står under dennes vårdnad)
- Utredning över samboskap (om du är sambo med EU-medborgaren och ni inte har gemensam vårdnad om barn)
Uppehållskortet för en familjemedlem till en EU-medborgare beviljas för fem år eller en kortare tid om boendet i Finland varar mindre än fem år.
Kan jag bli av med uppehållsrätten?
Registreringen av uppehållsrätten för en EU-medborgare och uppehållskortet för en familjemedlem till en EU-medborgare kan återkallas eller bli ogiltigt om:
- du flyttar permanent från Finland
- du har vistats utanför Finland i två år utan avbrott
- du lämnade felaktiga uppgifter när du ansökte om registrering av uppehållsrätten för EU-medborgare eller uppehållskortet för en familjemedlem till en EU-medborgare
- du har undanhållit sådan information som skulle kunna ha hindrat dig från att få registreringen eller uppehållskortet
- du utvisas från Finland
- du får finskt medborgarskap.
Tänk på att ändringar i din livssituation kan påverka din uppehållsrätt. När din uppehållsrätt har registrerats kan grunden för din vistelse ändras under vistelsen. Detta påverkar inte registreringen. Om du inte längre har någon grund för vistelsen, kan detta leda till att registreringen återkallas.
Beslut om återkallande eller upphörande av uppehållsrätten fattas av Migrationsverket.
Om du flyttar utomlands
Om du inte vill att ditt uppehållstillstånd eller uppehållskort ska återkallas ska du lämna in en ansökan om detta hos Migrationsverket senast inom två år efter att du har flyttat utomlands.